PENULIS: DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN
MUFTI KERAJAAN NEGERI PERLIS
Dan berikanlah kepada kaum keluargamu, dan orang miskin serta orang musafir akan
haknya masing-masing; dan janganlah engkau membazir dengan pembaziran yang melampau.
Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang
syaitan itu pula sangat kufur kepada Tuhannya". (Surah al-Isra: 26-27).
Saya tertarik apabila membaca membaca kisah al-Imam al-Nawawi (631-676H) yang
diminta oleh Raja pada zamannya al-Malik al-Zahir untuk memberikan fatwa bagi
mengharuskan Raja mengambil harta rakyat untuk digunakan memerangi musuh yang
mengancam negara iaitu tentera Tatar. Tujuan itu pada zahirnya baik kerana
mempertahankan negara dari ancaman musuh. Harta itu pun hendak digunakan untuk
keperluan jihad.
Namun ramai ulama yang telah dibunuh ketika itu kerana enggan mengeluarkan fatwa
berkenaan. Al-Nawawi juga enggan menulis surat sokongan terhadap tindakan Raja Zahir
itu sekalipun beliau tahu pengambilan harta itu untuk kepentingan negara juga.
Apabila Raja bertanya kepada beliau mengapa beliau enggan menyokong? Beliau menjawab:
Setahu saya engkau dahulunya seorang hamba, tidak mempunyai harta. Kemudian Allah
memberikan kurniaan kepadamu lalu diangkat engkau menjadi seorang raja. Aku dengar
engkau memiliki seribu hamba lelaki yang setiap mereka memiliki talipinggang
daripada emas. Engkau juga ada memiliki dua ratus hamba perempuan, dan setiap mereka
memiliki sebekas perhiasan. Jika engkau belanjakan itu semua, sehingga hamba-hamba
lelakimu hanya memakai tali pinggang kain, dan hamba-hamha perempuanmu hanya memakai
baju tanpa perhiasan, juga baitul mal sudah tiada simpanan wang, harta dan tanah
lagi, maka aku akan fatwakan untukmu keharusan mengambil harta rakyat itu.
Sesungguhnya yang menolong jihad dan selainnya ialah penyerahan diri kepada Allah
dan mengikut jalan nabiNya s.a.w. (lihat: 'Abd al-Ghani al-Daqar, al-Imam al-Nawawi,
144-145, Damsyik: Dar al-Qalam).
Saya suka dengan jawapan al-Imam al-Nawawi ini. Saya tahu, selepas ini banyak
forum-forum perdana, ceramah-ceramah di radio dan televesyen akan memperkatakan
tentang kewajipan berjimat cermat. Maka ustaz, ustazah dan penceramah pun –atas
pemintaan penaja yang membayar harga ceramah- akan bersungguh-sungguh menyuruh
orang-orang bawahan untuk berjimat cermat.
Dalil-dalil pun akan dibaca. Mungkin akan ada ustazah yang mencari cerita-cerita
ajaib yang baru untuk dikaitkan dengan bab jimat cermat dan jangan membazir. Mungkin
akan ada penceramah yang cuba menangis-menangis –seperti seorang pelakon berjaya
yang menerima anugerah- bercerita kepada makcik-makcik yang kusyuk menonton tentang
azab seorang yang membazir 'nasi lemaknya'.
Datanglah orang-orang kampung mendengar forum perdana dengan basikal atau motosikal
sebagai menyahut seruan agar tidak membazir petrol. Adapun penceramah, datuk-datuk
pengajur, YB-YB hanya menggunakan kenderaan mewah yang berkapasiti atas daripada
2000cc. Tujuannya untuk mengelakkan pembaziran wang kerajaan yang terpaksa dibayar
kepada empunya kenderaan 2000cc ke bawah, lebih tinggi daripada 2000 ke atas.
Maka insaflah mak cik dan pak cik yang barangkali teringatkan tulang ikan yang
pernah dibuangnya padahal masih ada sedikit sisa isinya yang melekat. Itulah
membazir namanya. Maka, atas keinsafan dan taubat itu, mungkin ada yang akan mula
mengurangkan makan nasi lemak daripada sebungkus seorang kepada sebungkus yang
dikongsi bersama. Air kopinya yang memang sudah 'ceroi' akan ditukar kepada yang
warna hitamnya antara kelihatan dan tidak. Maka selamat negara kita ini, disebabkan
pakcik dan makcik, pak long dan mak long, pak lang dan mak lang di kampung sudah
mengubah gaya hidup mereka.
Jika saya hadir ke forum yang seperti itu, saya ingin bertanya soalan, tapi soalan
yang belum 'dijakimkan', "apakah agama ini dihantar oleh Allah untuk menghukum
manusia bawahan dan menghalalkan yang lain tidur dalam kekenyangan dan kemewahan?".
Sebelum harga minyak naik, telah sekian mereka yang berada di teratak usang itu
menjimat makan dan pakai. Saban hari mereka mengira belanja untuk memboleh mereka
terus hidup di kala negara dunia belum menghadapi krisis harga minyak.
Saya tidak mahu membicarakan tentang kenaikan harga minyak dari sudut perjalanan
ekonomi antarabangsa. Telah banyak pakar-pakarnya bicarakan. Tapi saya ingin
bincangkan tentang soal pembaziran dan jimat-cermat. Ya, memang Islam memusuhi
pembaziran. Bahkan al-Quran tidak pernah mempersaudarakan antara mana-mana pembuat
dosa dengan syaitan, melainkan mereka yang membazirkan.
Allah menyebut dalam al-Quran: (maksudnya): "Dan berikanlah kepada kaum keluargamu,
dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau
membazir dengan pembaziran yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu
adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula sangat kufur kepada
Tuhannya". (Surah al-Isra: 26-27).
Demikianlah Allah persaudarakan pembazir dengan syaitan. Kesan pembaziran sangat
besar. Lihat negara kita yang kaya dengan berbagai hasil. Sepatutnya kita akan tetap
kukuh dan setiap rakyat akan menikmati kekayaan ini dengan adilnya. Namun,
disebabkan pembaziran, harta negara yang sepatutnya dapat dimakan puluhan tahun,
tetapi surut mendadak dalam masa beberapa tahun.
Maka, yang patut mendapat bantuan dan hak, tidak cukup untuk sampai kepadanya.
Barang keperluan pula bertukar menjadi mahal. Pembaziran memusnahkan kehidupan
rakyat bawahan dan menghalang hak yang sepatutnya sampai kepada mereka. Maka betapa
wajar untuk para pembazir itu dipersaudarakan dengan syaitan. Apatah lagi dalam
banyak keadaan, pembaziran itu lahir dari keangkuhan dan kesombongan. Sifat-sifat
itulah jua yang menjadi asas kepada kekufuran syaitan.
Soalannya, mengapakah apabila kita membicarakan tentang pembaziran, kita hanya
terbayang orang-orang bawahan di kampung ataupun bandar. Jika kita ingin meminta
supaya setiap warga negara ini berjimat dan jangan membazir, maka bermulalah
daripada atas. Bukan sekadar untuk 'mengenakan si miskin yang sekian lama telah
berjimat dan sudah tidak tahu apa yang hendak dijimatkan lagi. Mengapa kita hanya
terbayang rakyat yang berada dalam rumah persendirian dan berbelanja dengan wang
poketnya yang sudah lelah?
Kita sepatutnya terlebih meneliti semula bagaimana perbelanjaan yang menggunakan
harta negara dan rakyat yang sedang berjalan di istana-istana, kediaman-kediaman
rasmi kerajaan di peringkat negara dan negeri?. Apakah wajar di kala ini keraian
untuk orang-orang besar sama ada sultan atau menteri begitu mewah? Makanan yang
dihidangkan untuk mereka, harga satu meja kadang-kala boleh dimakan oleh ratusan
rakyat bawahan. Karpet yang dipijak oleh mereka harganya ribuan bungkusan nasi yang
dimakan oleh 'orang biasa'.
Apakah patut di saat yang sebegini, ada istana atau kediaman rasmi menteri yang
hendak ditambahmewahkan? Apakah patut orang-orang besar ini diraikan dengan hiburan
atau pertunjukan dan konsert yang menelan puluhan ribu ringgit sempena sesuatu
kunjungan mereka. Wang itu, wang negara. Wang itu, wang rakyat.
Apakah dalam masa yang sebegini mereka masih mendapat peruntukan untuk bersantai,
bermain golf dan 'berhiburan' dengan menggunakan wang rakyat bawahan yang disuruh
menjimatkan nasi lemak dan air kopi mereka?. Pembaziran sebegini lebih rapat menjadi
saudara syaitan dibanding wang persendirian yang dibelanjakan.
Meminjam falsafah al-Imam al-Nawawi yang saya sebutkan tadi, jika orang atasan telah
benar-benar berjimat, maka wajarlah untuk dikurangkan subsidi rakyat. Al-Nawawi
telah dibuang negeri kerana enggan bersekongkol dengan perkara yang seperti ini.
Namun, jika itu tidak dilakukan, ulama bukan burung kakak tua.
Saya mengambil risiko menulis hal ini. Tanggungjawab di hadapan Allah lebih besar
daripada segala-galanya. Para ulama dahulu jauh lebih mulia, tidak dibandingkan
kedaifan saya ini. Pun mereka telah menunaikan tanggungjawab al-Amr bil Ma'ruf dan
al-An-Nahy 'an al-Munkar ini. Semoga Allah menimbang tinta para ulama dengan darah
para syuhada.
Telah berlaku tahun kesusahan dan kelaparan yang amat sangat di Semenanjung Arab
pada zaman Amirul Mukminin 'Umar bin al-Khattab. Dikenali dengan 'Am al-Ramadah
kerana seakan bagaikan warna ramad atau abu disebabkan kekurangan hujan, warna tanah
dan warna kulit manusia yang bertukar disebabkan kekeringan. Ini berlaku pada antara
tahun 17H dan 18H selama sembilan bulan.
Amirul Mukminin telah berhempas pulas menguruskan harta negara ketika itu bagi
mengatasi kesusahan rakyat. Di samping kecemerlangan pengurusan, yang ingin
disebutkan di sini kecemerlangan pendirian dan sikap. Ibn Jarir al-Tabari
meriwayatkan bahawa 'Umar bin al-Khattab tidak memakan pada tahun berkenaan lemak
haiwan, susu dan daging sehingga orang ramai dapat memakannya. Barangan makanan
berkurangan di pasar.
Pada suatu hari pekerjanya dapat membeli untuknya lemak dan susu namun dengan harga
yang agak tinggi. 'Umar enggan makan bahkan berkata:
"Engkau telah menyebabkan lemak dan susu menjadi mahal, sedekahkan keduanya, aku
bencikan pembaziran. Bagaimana aku dapat memahami keadaan rakyat jika tidak
mengenaiku apa yang mengenai mereka?". (Al-Tabari, 2/358, Beirut: Dar al-Fikr).
Juga diriwayatkan bahawa suatu hari pada tahun berkenaan disembelih unta lalu
dimasak dan dibahagikan kepada orang ramai. Lalu diceduk masakan itu untuk
dihidangkan juga buat 'Umar. Tiba-tiba yang diceduk itu bahagian belakang unta dan
hatinya. Lalu 'Umar bertanya:
"Dari mana diperolehi ini?". Daripada unta yang kita sembelih hari ini. Kata 'Umar:
"Oh! Alangkah buruknya aku ini sebagai pemimpin, jika aku memakan bahagiannya yang
baik lalu aku berikan rakyat makan yang sisa" (Ibn Sa'd, al-Tabaqat al-Kubra, 3/312,
Beirut: Dar Sadir).
Maka alangkah buruknya seorang presiden, atau sultan, atau raja, atau perdana
menteri, atau menteri besar, atau menteri yang makan dengan mewah daripada
peruntukan harta negara atau negeri sedangkan rakyatnya dalam kesusahan. Ketika
rakyat membilang butiran beras, helaian ringgit untuk persekolahan anak, keperitan
membayar sewa rumah, api dan air, sementara mereka yang berkuasa ini pula menghadiri
jamuan negara dan negeri itu dan ini.
Bermewahan dengan pertunjukan dan hiburan dari peruntukan wang negara. Kemudian
bercuti rehat, tanpa rakyat ketahui apakah kepenatannya untuk rakyat. Kos cuti itu
pula ditanggung oleh negara tanpa sebarang pulangan keuntungan buat rakyat. Alangkah
zalim! Alangkah keji sikap yang sedemikian rupa.
Saya kadang-kala begitu hairan apabila seseorang dianggap 'berjiwa rakyat', hanya
kerana makan nasi yang dijamu oleh rakyat, atau masuk ke kampung mendukung anak
rakyat untuk beberapa minit bagi membolehkan wartawan mengambil foto. Apakah itu
dinamakan berjiwa rakyat?
Jika hendak diiktiraf sebagai berjiwa rakyat, rasailah apa yang rakyat rasai. Orang
seperti 'Umar bin al-Khattab lebih mulia daripada segala keturunan atau pangkat yang
ada di kalangan manusia. Kemuliaannya telah diiktiraf oleh Allah dan RasulNya. Dia
ahli syurga dengan jaminan Allah dan RasulNya sementara politiknya tidak ada saingan
yang menggugatnya. Namun tetap amanah dan jujurnya terhadap rakyatnya. Merasai
penderitaan rakyat. Beliau idola kepimpinan kita sepatutnya. Walaupun beliau tidak
pernah menyuruh orang menyembah atau menjulangnya, namun beliau dipuja oleh sejarah
dan diangkat oleh Allah.
Kenaikan harga minyak menaikkan harga barang. Orang berpendapatan rendah menjadi
mangsa. Agama berperanan untuk menyedarkan semua pihak tentang tanggungjawab
terhadap rakyat. Dalam keadaan begini, antara perkara pertama yang patut dibentang
kepada rakyat adalah pengurusan kemasukan dan pengagihan zakat. Zakat yang mungkin
sampai kepada peringkat bilion ringgit di seluruh negara mesti diagihkan secara
telus dan bijaksana.
Mengapa masih ada fakir miskin yang bagaikan meminta sedekat kepada pihak yang
menguruskan zakat? Mengapa program tv lebih menjumpai si miskin dibanding pihak yang
menguruskan zakat? Mengapa zakat masih berbaki dengan begitu banyak setiap tahun
sedangkan kemiskinan masih banyak? Mengapa pihak yang menguruskan zakat kelihatan
bertambah mewah, sementara yang patut menerima hak kelihatannya bertambah letih
dengan keadaan sekarang?
Di masa inilah peranan zakat bagi memastikan setiap yang memerlukan memperolehinya
tanpa kerenah birokrasi yang bukan-bukan. Jangan sampai untuk mendapat RM150 si
miskin berulang alik berkali-kali dengan tambang sendiri, sementara yang mendakwa
amil zakat mengisi minyak kereta dengan wang zakat atas nama amil! Ramai kata kita
berjaya menguruskan zakat sebab kutipan yang tinggi. Saya katakan, pengurusan yang
berjaya itu bukan sahaja kutipan semata, tetapi juga pengagihan secara telus,
bijaksana dan bertanggungjawab.
Dalam usaha kerajaan menangani kemelut ekonomi hari ini, perkara-perkara yang
disebutkan ini mestilah dipandang serius. Kejayaan sesebuah kerajaan menghayati
penderitaan rakyat akan menjadikan mereka lebih disayangi dan disokong. Jika orang
atas mengubah cara hidup, kita akan berkempen untuk semua agar mengubah cara hidup.
Jika orang agama disuruh berkempen orang bawahan agar mengubah cara hidup, sementara
melupai yang di atas, mereka sebenarnya cuba menjadikan agama sebagai candu agar
seseorang melupai masalah yang sebenar.
No comments:
Post a Comment