Friday, June 27, 2008

Sekadar renungan.... ..

Bismillahirahmanira him,,,,
Aku duduk termenung mengenangkan nasib dan masa
depanku,,,, di malam yang hening dengan cerah dan terang cahaya
purnama,, melihat pada purnama seakan-akan ada seorang yang sedang
solat ( duduk antara dua sujud) dalam purnama. Itulah keindahan bulan
cipta yang Maha Esa yang sememangnya tidak dapat untuk ditandingi oleh
ciptaan akal fikiran manusia yang kerdil. Di samping sang purnama aku
memaling pula pada si bintang-bintang yang ingin ku hitung namun tak
berdaya untuk aku temui jawapan yang setepatnya. Aku berfikir
semula,,, adakah manusia yang dapat menghitung bilangan bintang? Hati
memberontak seketika… mustahil! Mustahil! Sememangnya tidak akan ada
manusia yang dapat menghitungnya. Onak ku bertanya,,,, dimana semua
kecangihan teknologi ciptaan manusia?? Dunia kini boleh dihubungkan
hanya dihujung jari,, takan tak da teknologi yang secangihnya untuk
mengira bilangan yang tepat. Sedangkan para pelabur dengan cepat dan
pantasnya
boleh mengira indeks2 saham yang setiap saat akan berubah.. Inilah
kuasa tuhan,, bila satu persatu kita menghitung kuasa tuhan..
sememangnya tidak ada yang dapat menandingi ciptaan-Nya. Begitulah
cangihnya ciptaan tuhan. Manusia mencipta kapal dan dapat terbang
dengan menggunakan bermacam macam alat. Namun burung yang sekerdilnya
hanya dengan sepasang sayapnya sudah jauh boleh merantau, si nyamuk
juga yang sekecil kecilnya dengan bangga nya dapat terbang.Maka sebab
itulah semua manusia akan berkata dan mengakui bahawa tiada insan pun
yang dapat menandingi setiap ciptaannya…
Namun,, jiwaku mula tidak tenteram memikir nasib dan masa depanku..
manusia percaya bahawa adanya tuhan dan mengakui kuasa tuhan cukup
hebat.. namun, itu hanya sekadar bualan kosong semata-mata. Manusia
hari makin hari masing2 sentiasa mengejar-gejar dan berlumba-lumba
untuk jadi yang terhebat dan paling agung. Sedangkan kita yakin bahawa
TUHAN itu Maha Agung, tapi mengapa manusia ingin merampas kuasa
tuhan?? Manusia sanggup bergaduh, bertumbuk, memaki hamun, malah
sanggup membunuh, perang senjata dan banyak macam lagi,, semata-mata
inginkan kehebatan dan ke agungan dari manusia. Tidak ka kita lihat
betapa musnahnya Iraq oleh kaum Amerika dan sekutunya, palestin yang
musnah oleh yahudi, kini iran pula jadi sasaranya. Kita selalu berkata
dengan bersemangat untuk memusuhi kaum2 yang saling menghancurkan umat
semasa manusia.. namun apa yang boleh kita buat?? Alasannya kita jauh
dan sangat jauh dengan mereka.. cukup ke hanya sekadar doa kita hulurkan
pada sahabat dan saudara kita yang di aniaya ini? Sampai bila
keaadan ini berkesudahan? Kita seolah-olah sudah tiada kekuatan untuk
bangkit dan melawan mereka-mereka ini yang sangat sangat zalim. Ini
lah akibat bila mana manusia itu inginkan kehebatan dan keagungan.
Sifat kebinatangan, malah lebih teruk daripada bintang sudah di anggap
lumrah hidup dengan mereka. Maka, sedarlah kita insan yang kerdil ini
tidak akan dapat menandingi sifat yang ada pada tuhan.. Tidak mugkin!
Dan tidak akan MUNGKIN!,,, sekuat mana kita, sesengguhnya tuhan lebih
kuat, sehebat mana kita tuhan lebih hebat, seagung mana kita tuhan
lebih agung. Itulah manusia…..

Bila merenung sang purnama,, tiba-tiba awan menutupinya, , cahaya
purnama gelap seketika. Hati mula bertambah gelisah.. memikirkan nasib
dan masa depanku. Sesuguhnya tuhan itu maha berkuasa. Jika DIA
inginkan sesuatu, maka jadilah., hari ini kita sering di lihatkan
bencana-bencana yang sangat dasyat. Bermula dengan nama si manis
TSUNAMI, kemudian di ikuti gempa, satu persatu letusan gunung berapi,
bermacam-macam banjir ada banjir kilat, banjir hujan, banjir lumpur,
taufan, ribut, selesema burung, dan bermacam-macam ancaman dari tuhan
telah berlaku. Indonesia sahaja mencatatkan lebih 200 ribu penduduknya
mati akibat bencana alam untuk tempoh empat tahun ini. Tidak kurang
juga bencana-bencana yang melanda Malaysia bumi yang aman makmur
dengan adanya islam hadahri ini. TSUNAMI yang melanda acheh, kedah dan
perlis juga turut merasa bahangnya, ramalan banjir di pantai timur,
selatan yang tak pernah banjir akhirnya tenggelam bagaikan lautan.
Gempa di Sulawesi
Indonesia, tanah runtuh di Malaysia timur (Sandakan) juga terasa
kesannya. Selesai kes banjir, kemarau berpanjangan, padi tak boleh nak
tanam panas bagaikan terbakar di utara. Yang manusia tahu, hanya
sekadar mengeluh dan saling menyalahkan puak2. Rakyat yang simpati
pada mangsa kejadian,, maka menghulurkan derma dan bantuan. Namum ada
juga yang tak berhati perut mengekploitasi keadaan ini. Apa dah jadi
dengan manusia?
Melihat awan semakin menebal, sang purnama pun tak kelihatan. Suasana
semakin gelap. Agin mula bertiup, titisan air hujan mula turun… namun
aku tak berganjak kerna akan bersyukur dengan nikmat tuhan. Namun
hatiku bertambah gelisah dan aku masih memkirkan nasib dan masa
depanku.. walaupun sudah lama kita merdeka,, namun kita sebenarnya
masih terjajah. Terjajah dengan pemikiran, budaya, dan ekonomi. Bukan
kah kita sangat membencikan puak2 yang menghancurkan saudara-saudara
kita? Namun idea2, teori2 dan falsafah mereka yang kita guna dan kita
ajarkan pula pada anak bangsa kita? Nama nama separti Karl Marx,
Maslow, Herbeg, Markov, Darwin dan bermacam nama lagi kita akan temui
bilamana kita belajar membaca buku2 akedemik. Dimana nama Muhammad
s.a.w, Umar Al Khatab, Khalid Al Walid, Ibnu sina, Ibnu Khaldun, Ibnu
Rush dan ramai lagi tokoh2 yang hebat dan yang mengasaskan bermacam
teori, idea dan falsafah. Nama nama ini hanya kita temui bila membaca
kitab2
agama, namun bila belajar ilmu dunia ni.. tak da nama-nama mereka
yang di ajarkan pada kita. Maka sebab itulah kita akan sentiasa dan
akan di jajah selamanya selagi mana belajar ilmu barat ini. Malah
belajar ilmu fiqh, muamalat yang pula di ajarkan dalam bahasa
inggeris. Aduhaiiii…. (bukan mengeluh). Betapa ruginya generasi kita,,
apatalagi generasi seterusnya.. di mana keagungan bahasa kita?? bila
bersin,, “Excuses me”, handphone berbunyi “hello”. Bangga sangat ke
bila mana fasih berbahasa inggeris, bahasa penjajah ni??? lalu ada
berkata “ wei,, kalau tak tahu bahasa inggeris nanti jadi penganggur
tau!” aku tersentak seketika…. Aku pun tak mau juga jadi penganggur
ni,, nak juga berkerja. Nanti sapa nak sara isteri, anak-anak aku..
hati jadi kaku dan terus memikirkan hal ini.. lalu persoalan ini aku
lupakan kerana risau dan rasa hinanya diri ini..
Suasana semakin gelap, hujan yang hanya setitis dua tadi mula
bertambah banyak. gemuruh kedengaran kemudian disusuli petir sambung
meyambung. Hujan terus turun dengan lebatnya… lalu aku bergegas masuk
ke bilik. Setiba di bilik, aku melihat akan baju aku basah dan badan
aku bergetar kesejukan…aku mengambil kerusi dan duduk,, tiba-tiba
titisan air mata mengalir sampai ke pipi ku… betapa berdosanya aku,,,
betapa hinanya aku di sisi Mu Ya ALLAH. Aku alpa! Aku tak berdaya! Aku
lemah! Aku Jahil dengan agama Mu. Ya Allah. Megapa aku sanggup dan
masih membiarkan diri ini berada di dunia yang mana manusia sudah
tidak mengenal Mu, aku hanya membiarkan semua ini berlaku, aku tak ada
usaha pun nak merubahnya, aku hanya sekadar rehda denga keaadan yang
melanda umat manusia dengan sifat2 kebinatangan. Sedangkan ENGKAU ya
Allah memberiku sepasang tanggan, kaki, mata telingga, hidung, dan
lenggkap anggota badan serta akal untuk aku berfikir. Tapi di mana
peranan
dan tanggungjawab yang telah Engkau amanahkan pada aku?? Aku merasa
berat dan tidak berkayakinan untuk mengajak dan memberikan peringatan
pada mereka.. Ya Allah,, Ya Allah, Ya Allah, Berilah aku kekuatan
untuk itu, Ampunkanlah doss-dosa ku Ya Allah, selamatkan lah umat
Muhammad s.a.w daripada kezaliman yahudi,nasrani dan mereka yang ingin
menghancurkan kami Ya Allah. Sesungguhnya padaMu sahaja tempatku
berlindung dan memohon pertolongan. . maka perkenanlah doaku Ya Allah..
amin Ya Rabbal Alamin
Sekadar renungan.... ..

No comments:

Post a Comment

Islamic Calendar

Alhamdulillah....

Bersyukur kepada Allah S.W.T. yang memberi taufiq dan hidayah-Nya kepada kita. Dalam dosa dan kesalahan yang kita lakukan sehari-hari Allah tetap tidak mengazab kita yang masih hidup ini. Cuba bayangkan umat terdahulu, mereka berbuat maksiat, kejahatan dan sebagainya. Apa yang mereka dapat? Mereka diazab Allah dimuka bumi ini lagi.. Firaun, tenggelam dalam laut. Qarun, disedut kedalam bumi bersama hartanya. Semua telah di ceritakan dalam Al-Quran, untuk kita ambil ikhtibar. Sedarlah...... Allah masih memberi kita peluang, gunakanlah sebelum terlambat. Janganlah sudah di dalam kubur baru menyesal. Penyesalan itu dah tak berguna lagi...